Een interessant onderwerp vind ik. En zeer actueel ook. Ik heb een aantal van de achtergrondartikelen gelezen; Bibliothecaris 2.0 - manifest, Into a new world of librarianship (Michael Stephens) en het interview van Lex Slaghuis met Karolien Selhorst van Bibliotheek Vlissingen. Ik heb me aangemeld voor Bibliotheek20.ning.com. 
Naar mijn idee komen de artikelen in grote lijnen neer op het benadrukken van de noodzaak van het meer 2.0 worden van de bibliotheek en het ombuigen van de houding ten opzichte van 2.0 van 'Help!' naar 'Hoera!'. 
Waarschijnlijk is dit proces er een dat zich zowel op niveau van bibliotheken als op niveau van haar medewerkers afspeelt. Ik moet zeggen dat ik ook in de help-hoek zat. Toch best een eng idee als informatie niet meer alleen 'van de bieb' is, maar dat de klant daar zelf ook hard aan meewerkt. Maar een nog veel enger idee is dat de bibliotheek overbodig wordt als de klant zelf haar informatie via het internet bij elkaar sprokkelt en de bibliotheek daar niet meer voor nodig heeft. Of... niet meer voor nodig denkt te hebben. 
Net als alle optimistische manifest-schrijvers ga ook ik nu zien dat het niet alleen voor het voortbestaan van de bibliotheek noodzakelijk is om mee te gaan -of beter nog voorop te lopen- in de nieuwe ontwikkelingen. De bibliotheek moet gaan samenwerken met de klant om te kunnen blijven bestaan. Maar het voortbestaan van de bibliotheek is uiteraard geen doel op zich. Mij wordt steeds duidelijker dat de bibliotheek juist een grotere toegevoegde waarde dan ooit kan hebben door niet meer als 'doorgeefluik' van informatie te fungeren, maar door als gids, inspirator, adviseur, trendsetter en verbinder op te treden voor klanten in de wereld van literatuur en wetenschap. De bibliotheek als partner voor scholen, overheden, en individuen. Een partner die kennis, informatie, inspiratie, vermaak, gelijkgestemden, debat en plezier biedt. Wie wil zo'n partner nou niet??! 
Om een goede partner te zijn, die van betekenis blijft in de maatschappij, zou de bibliotheek er naar mijn idee voor moeten zorgen dat die nieuwe rol helemaal 'eigen' wordt, deel van de identiteit van de bibliotheek. Misschien zou er een eigen Hilversums Manifest moeten komen? Het zou de basis kunnen zijn van de missie en visie van de bibliotheek en van het levenslang leren van de bibliotheekmedewerkers. Het valt vast op: ik zit nu volledig in de hoera-hoek!
2 opmerkingen:
Een goed en helder blogbericht waarin je duidelijk aangeeft waar het in de cursus om draait. Ook hieruit blijkt weer je enthousiasme en zomaar opeens bij je aangekomen bij je laatste "ding". Verrassend wel!
het eind is in zicht,en het lijkt nog steeds niet oervervelend voor je te worden...
Een reactie posten